Drank en drugs.
Drank en drugs, iets waar niet alleen ik maar veel mensen van mijnleeftijd mee te maken krijgen.
Je bent op een festival met een vrienden groepje en wat mensen die je niet kent. Een van die mensen bied je een xtc pil aan, en dan ligt de keuze bij jou. Wat doe je in zo'n situatie? Wat heb ik gedaan?

Zelf heb ik nog nooit zware drugs gebruikt, wel is het in mijn omgeving erg aanwezig geweest. In het verleden heb ik wel veel en vaak drank gedronken en het ik ook een periode soft drugs gebruikt, daarmee doel ik op wiet. In die periode was ik 'verslaafd' niet perse aan de drugs, maar de hele happening. Met vrienden naar de stad, lachen, stelen en achteraf ruzie met je ouders.
Mijn contacten met vrienden waren in deze tijd belangrijker voor mij als mijn familie of als mezelf. Ik vond het belangrijk dat mensen wisten wie ik was of ze me nou mochten of niet.

Al snel merkte ik dat de ruzie met me ouders en met mezelf mij niet langer gelukkig maakte, en dat ik mijn vrienden eigenlijk helemaal niet leuk vond. Toen heb ik een punt gezet achter de vriendschappen en achter het wiet gebruik. Ik ben naar een andere school gegaan waar ik het erg naar mijn zin had en goed in mijn vel zat.

Op die school zaten natuurlijk ook wietgebruikers, al snel trok ik met hun op. Maar deze tijd ging het wel goed, ik kon wiet beter verdragen en ik had geen verslaving. Ik vond het gewoon gezellig om mee te doen.

Sinds 6 maanden gebruik ik helemaal niet meer en ik drink ook geen alcohol meer. Ik mis het helemaal niet en ik ben net zo gelukkig zonder als met. 

Maar wat nou als je niet uit het cirkeltje komt, als je echt verslaafd bent aan drugs of drank. En er is niemand die het ziet, wat doe je dan? Ik ben geen expert op dat gebied maar ik kan je wat dingen aanraden die mij erg hebben geholpen om uit een rot tijd te komen:

- Schrijf op wat er voor jou belangrijk is, welke doelen je hebt. Dit zet je in volgorde, begin met de dingen waar je om geeft en die je echt niet kwijt wil zoals familie. (prioriteiten stellen)
- Verbreek het contact met mensen die drugs of alcohol gebruik aan moedigen, die mensen geven niet tot vrij weinig om je. Mensen die van je houden zullen je proberen te helpen hier vanaf te komen.
- Zoek een hobby of sport waar je je energie en frustraties in kan gooien, hierdoor heb je minder tijd om je verslaving te onderhouden.

Samen met een klasgenootje hebben wij ons verdiept in een drugsoort waar we nog niet veel vanaf wisten, in opdracht van school hebben we hier een flyer over gemaakt.

xxx


Reacties

Populaire posts